Scheidsrechters: het paradepaardje van de club
Yolande Brada • 10 februari 2014Wat is het paradepaardje van de club? Ongetwijfeld het eerste heren- of damesteam. En misschien ook wel de hoogst spelende juniorenteams. De eerste teams worden vaak beschouwd als het visitekaartje van de club, iets wat ook nodig is voor die besturen die graag bij de top willen horen. Betekent dit dan dat de club alleen bestaat bij de gratie van de eerste teams? Of zijn er nog andere interessante groepen binnen een vereniging? Hoe gaat het meestal in de praktijk?
Paradepaardjes zoals eerste teams kunnen trekkers zijn voor meer leden en daardoor een aantrekkelijk klimaat creëren voor sponsoren. Immers, hoe meer leden des te groter wordt het afzetgebied voor producten of diensten. Op zich is dat een begrijpelijke gedachte. Door de financiële mogelijkheden krijgen de paradepaardjes van de club professionele trainers en gaat het niveau van die teams omhoog en kan het bereiken van die top dichterbij komen.
Doe het als club eens helemaal anders. Neem als club het besluit om de scheidsrechters een jaar lang tot paradepaardjes te bestempelen. Volgens mij zorgt dat voor een fantastisch imago van de club. Gewoon de focus verleggen naar de grote groep die noodzakelijk is voor de wedstrijden. Als je het goed doet vang je twee vliegen in een klap. Adequate arbitrage draagt ook bij aan de ontwikkeling van het spel en het niveau, en als alles goed verloopt is het voor de hele club goed op het gebied van sportiviteit en respect.
Wat zijn de mogelijkheden om je scheidsrechters het visitekaartje van je club te maken? Je gaat bijvoorbeeld een jaar lang je leden warm maken voor arbitrage via alle mogelijke acties. De sponsor kan hierin ook een mooie rol spelen. Ieder weekend opnieuw.
Focus uitsluitend op scheidsrechters. Praat er alleen nog maar over. Ga het overdrijven net zo lang tot iedereen beseft: ja, scheidsrechters maken net zoveel deel uit van het spel als de spelers en de coaches. Arbitrage is ook sport!
Pak het slim aan en zorg voor goede samenwerking met de trainers. Vooral zij kunnen hierin een rol spelen door het geven van positieve aandacht en positieve coaching als het gaat om jonge, onervaren scheidsrechters. Uiteindelijk wil iedereen heel graag fluiten. Het bestuur heeft laten zien de verantwoordelijkheid te nemen en dit goede voorbeeld doet volgen.
Een sponsor zal heel blij zijn met zo’n ontwikkeling, omdat het positieve imago van de club hierdoor wordt versterkt en ook zal afstralen op de sponsor.
- De wedstrijden worden goed geleid
- Op de club heerst de goede sfeer vanuit “sportiviteit & respect”
- Er is een veilig sportklimaat. Het bestuur grijpt onmiddellijk in als er rottigheid wordt uitgehaald. Iedereen voelt zich thuis.
- De bezoekende teams komen graag naar de club en blijven ook gezellig na afloop hangen.
- Ook de samenwerking met scheidsrechters van buiten de vereniging wordt professioneel opgepakt. Bij ontvangst, in de rust en na afloop. Dit gaat als een lopend vuurtje rond en ook vanuit die hoek zal men graag naar jouw club komen.
- Wat een wereld van verschil: nooit meer rottigheid op de vereniging. Een verademing voor alle leden en alle bezoekers. Maar nog veel meer voor potentiële sponsoren. Wie wil dat niet: sponsor zijn van een club, waar een goede sfeer heerst, waar mensen respectvol met elkaar omgaan. Waar het gewoon goed toeven is!
Een utopie? Ja, dat zou best kunnen. Maar wel een pracht uitdaging om aan te gaan. Wie durft het aan. Doe het eens voor een seizoen. Wie zet als club de eerste stap? Het lijkt mij fantastisch en die vereniging die deze stap zet, kan rekenen op mijn steun. Meer willen weten, stuur dan een mail naar Yolande.Brada@gmail.com